Friday, August 27, 2010

aku ada buat lagu

tapi sayangnya aku tak boleh kongsi dengan orang sebab aku tak boleh upload mp3 kat mana-mana site (tak tau sebab apa). Nak post lirik pun tak boleh sebab dah nama memang tak ada lirik kan. Lagu tu tak awesome mana; 4 layers, ada synth dua, bass satu, pads satu cukuplah. Dah nama pun noob kan. 8 bars of melodies diulang-ulang barang cukup 3 minit. Itulah dance music ambient pada tahap paling basic, terma kasih kepada FruityLoops.

Kenapa aku tulis ni?

Sebab aku kagum dengan mereka yang tulis dan buat lagu sendiri. Ini tak hanya merujuk kepada dance music artists. Orang terdekat pun ramai. Adik aku misalnya. Aiman Black pun hebat.

Satu hari nanti aku akan dapatkan Ableton Reason dan buat lagu sekompleks Shpongle. Paling koman pun, brush up aku punya FL skills supaya aku tau macamana nak vocoderkan suara aku guna that damned Vocodex (salah aku ke salah soundcard aku tak tau). Semalam aku baru discover macamana nak guna Fruity Love Philter. Sungguh pathetic. Kau fikir bagi seseorang yang minat dance music, lagu-lagu yang aku buat mesti at least ada a brief session of filter. Filter sungguh awesome. Aku berjaya remake I Feel Love menjadi lebih housey (acid synth boleh dikira housey kah?).

postscript: Minggu depan balik. Aku rindu mak. Rindu bapak. Rindu adik-adik. Rindu rumah. Hahahaha cheesy sungguh diriku.

No comments: